MENU

wtorek, 31 października 2017

Dolichos lablab - wspięga pospolita, fasolnik egipski

Tę roślinę widziałam w ogrodzie pokazowym w Lednicach w Czechach. Prawie przeszłam obok niej obojętnie, jak obok fasoli, ale uwagę moją przykuła nazwa łacińska na tabliczce. Jakaś dziwna, mało łacińska. Nigdy nie miałam do czynienia z tą rośliną.

Dekoracyjność: Szybko rosnące pnącze ozdobne z kwiatów, liści i strąków.
Pochodzenie i opis: Rośnie dziko w Afryce, tam też jest uprawiany jako roślina użytkowa. Jest rośliną wieloletnią, ale krótkowieczną, choć łatwo się wysiewa i nie widać przez to jej zamierania. Rośnie szybko i silnie, dorasta do 6 metrów (w uprawie do 2-3). Jest podobna do fasoli - oplata się wokół podpory pędami, ma trójlistkowe liście złożone, typowe grzbieciste kwiaty i grube strąki.  Kwiaty i strąki mają barwę fioletową, białą lub różową. Kwitnie latem, od VI do pierwszych przymrozków.
Wymagania i uprawa: Roślina wybitnie światłożądna i ciepłolubna. Wymaga przepuszczalnych gleb, nie znosi natomiast gleb podmokłych i chłodnego deszczowego lata. Wymaga mocnych podpór. 
Rozmnażanie:Przez wysiew nasion w III pod osłonami lub w drugiej połowie V bezpośrednio do gruntu, pamiętając o przykrywaniu zasiewów podczas chłodnych majowych nocy. Nasiona wschodzą nierównomiernie, dlatego przed siewem warto je przez kilka godzin moczyć w ciepłej wodzie. 
Zastosowanie: U nas przede wszystkim jako roślina ozdobna, do szybkiego zazieleniania altan, płotów itp. Jako roślina jadalna nie polecana, ponieważ nasiona zawierają trujące glikozydy i trzeba je gotować "w kilku wodach".  Podobno można też jeść liście, kwiaty i korzenie, ale ja nie próbowałam 😉. https://ozdobne.waw.pl/</

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia